New York lasten kanssa 2022 – käytännön asiat

12.05.2022

Noniin, nyt kun ollaan vähän ehditty kotiutua matkan jälkeen, on hyvä palata käytännön asioiden pariin. Miten tällainen suurperheen reissu suurkaupunkiin onnistui käytännössä? Paljon oli selviteltävää jo etukäteen ja jännitettävää myös, mutta lopulta kaikki sujui hyvin ja jopa melko helposti. En ehkä suosittelisi tätä reissua ensimmäiseksi reissuksi perheellisenä ja tämä on kyllä melko kaukana pakettimatkan helppoudesta. Mutta ei myöskään mikään ylitsepääsemättömän raskas tai vaikea reissu, ainakaan tämä meidän kokemus. Aivan päin vastoin! Antoi miljoona kertaa enemmän kuin otti ja nautimme reissusta aivan täysillä loppuun asti. Tässä postauksessa kerron käytännön asioista reissun suhteen, mitä matka New Yorkiin lasten kanssa käytännössä vaati meiltä toteutuakseen?

Käytännön hoidettavat asiat ja todistukset ennen reissua

Ennen matkaa täytyy tietysti hoitaa kuntoon tarvittavat asiakirjat koko porukalle. ESTA-hakemukset pitää olla tehtynä viimeistään 72 tuntia ennen reissua (me tehtiin ne jo kuukautta ennen, ovat kuitenkin kaksi vuotta voimassa). ESTA-hakemusten tekemiseen seitsemälle hengelle sai kulumaan ihan hyvän tovin, kun jokaiselle piti täyttää jokainen rivi yksitellen, eikä ollut mitään ”lisää samat tiedot kaikille hakijoille” -toimintoja. Passit täytyy olla ajantasalla myös tietysti, jo ennen ESTA-hakemusten tekoa, koska niihin tulee passin tiedot myös mukaan. Passia suosittelen hakemaan joltain pikkukaupungin poliisiasemalta, me ollaan haettu ne aina Porvoosta ilman ajanvarausta ja päästy muutamassa minuutissa tiskille.

Koronarajoitukset New Yorkissa

(Ohjeistus huhti-/toukokuussa 2022, tarkista ajantasaiset ohjeet TÄÄLTÄ). Kaikille yli 5-vuotiaille pitää olla todistus kahdesta saadusta koronarokotteesta, ja kaikilta yli 2-vuotiailta pitää olla max yhden päivän vanha virallinen negatiivinen koronatestitulos (antigeeni tai pcr, molemmat kelpaa) tai todistus alle 3kk aiemmin sairastetusta koronataudista ennen lentoa New Yorkiin. Virallinen omakannasta saatu EU koronatodistus kelpaa tähän. Lisäksi pitää olla etukäteen tulostettuna ja täytettynä oman lentoyhtiön 6-sivuinen Attestation-lomake jokaiselta yli 2-vuotiaalta matkustajalta. Lentoyhtiö kerää nämä Attestation-lomakkeet ennen lentoa, niillä siis vakuutetaan, että ollaan rokotettuja ja testattuja. Meiltä ei kysytty rokotus- tai testitodistuksia missään vaiheessa reissun aikana, eli ainoastaan nuo Attestation-lomakkeet piti antaa. Todistukset piti kuitenkin olla mukana, koska niitä olisi voitu kysyä missä vaiheessa tahansa. Takaisin Suomeen lentäessä ei tarvinnut käydä enää erikseen testissä NYCin päässä.

New Yorkissa ei ollut enää virallista maskipakkoa joka puolella, mutta lentokentällä ja lentokoneessa sekä joukkoliikenteessä on virallinen maskipakko ja monissa nähtävyyksissä, ravintoloissa ja liikkeissä oli voimassa maskipakko. Se koskee kaikkia yli 2-vuotiaita. Eli vaikka virallista kaiken kattavaa pakkoa ei ole enää kaikkialla, voimassa on kuitenkin vahva suositus ja lisäksi elinkeinonharjoittajat saavat itse päättää oman yrityksen osalta rajoituksista ja monet edelleen määräävät, että maskia käytetään. Joissakin ravintoloissa kysyttiin myös rokotustodistusta (esim. Momofuku) kaikilta yli 5-vuotiailta. EU-koronatodistus kelpasi. Käsidesiä oli hyvin saatavilla joka puolella ja New Yorkissa ihmiset käyttivät edelleen aktiivisesti maskeja.

Lennot lasten kanssa & aikaero

Ostimme suorat lennot tammikuussa kun Finnairilla oli todella hyvä tarjouskampanja meneillään. Korona-aika oli vielä täysillä käynnissä, eikä kukaan voinut varmasti luvata, että rajoitukset helpottuvat keväällä. Päätimme kuitenkin ottaa riskin ja tarttua edulliseen tarjoukseen, peruutusturva siinä onneksi oli mukana. Lennot seitsemälle hengelle maksoivat yhteensä n. 2400€ kun otettiin halvimmat mahdolliset liput, joihin ei kuulunut ruumaan meneviä laukkuja. Tuli edullisemmaksi ostaa siihen päälle vielä yksi ruumaan menevä laukku erikseen, jonne pakattiin kaikki kosmetiikat sekä hitosti vauvan ruokaa ja vaippoja. Nämä sitten tyhjensivät laukkua reissussa ollessa ja saatiin paluumatkalla laukkuun pakattua kaikki ostokset ja ne kosmetiikat.

Aikaero New Yorkin ja Suomen välillä on seitsemän tuntia, eli kun New Yorkissa kello on 12 päivällä, Suomessa kello on jo 19. Lennot kestivät n. kahdeksan tuntia suuntaansa. Mennessä meidän lento lähti Suomen aikaa klo 13.15 ja oltiin perillä paikallista aikaa klo 14.40 (Suomen aikaa 21.40).  Se oli hyvä kellonaika saapua ja lapset jaksoivat loppupäivän yllättävän hyvin. Lento sujui kivasti, vaikka vauvakin oli suurimman osan lennosta hereillä (nukkui kahdet lyhyet päikkärit). Hän ihmetteli lennolla ikkunasta ulos, kiipeili, kävi välillä isosiskojen sylissä, söi tissiä, naksuja ja ruokia, katseli meidän kanssa kuvakirjoja ja imeskeli leluja. Välillä myös ähisi tyytymättömänä, mutta aina joku tekeminen sitten piristi ja hänet sai viihtymään.

Päivälennon jälkeen oli hyvin aikaa siirtyä vielä valoisaan aikaan meidän majoitukseen kentältä Airtrainin ja metron avulla kaikessa rauhassa. Nukahdettiin kaikki illalla kahdeksan maissa NYCin aikaa, olihan kello silloin Suomessa jo kolme yöllä. Aamulla heräsin itse jo neljältä ja vauvakin jo viideltä. Meillä oli koko reissun ajan melko aikainen rytmi, mutta se ei haitannut, kun mentiin aina ajoissa nukkumaan.

Takaisin tullessa meidän lento lähti NYCin aikaa klo 19.15 ja oli perillä Suomen aikaa seuraavana aamuna klo 10.10. Meidän yö jäi siis todella lyhyeksi, kun siirryttiin sen aikana seitsemän tuntia eteenpäin. Vauva nukahti melkein heti kun lento lähti ja heräsi n. tuntia ennen kuin oltiin perillä Suomessa, hänellä lento sujui siis tosi helposti, vaikka se viimeinen tunti olikin vähän kitkuinen. Itse en saanut nukuttua kun pidin vauvaa sylissä koko lennon ajan, mutta tärkeintä oli, että vauvalla oli hyvä olla. Kotona sinniteltiin hereillä se lennon jälkeinen päivä, mikä auttoi korjaamaan rytmiä. Mentiin illalla tavalliseen tapaan nukkumaan ja seuraavana aamuna herättiin ihan normaaliin aikaan. Nyt tuntuu siltä, että ollaan ihan meidän omassa tavallisessa unirytmissä.

Siihen on hyvä varautua, että lentokentällä menee NYCissä vielä n. 1-2 tuntia aikaa sen jälkeen kun lento on laskeutunut. Passintarkastusjono on aivan älyttömän pitkä ja etenee hyvin hitaasti. Sen jälkeen kun amerikkalaisten oma jono oli purettu, tarkastuspisteitä avattiin lisää myös muille matkustajille. Jonoja ohjaava virkailija tuli hakemaan meidät silloin ekana jonon ohi, koska meillä oli lapsia. Se oli tosi kivasti tehty ja saatiin tosi kivaa kohtelua passintarkastuksessa, vaikka meille sattui sama virkailija kuin viimeksi, joka viimeksi oli meille todella töykeä. Siksi hänen naama ja nimi olikin jäänyt mieleen. Mutta nyt hän oli oikein ystävällinen.

Lennolle saa ottaa mukaan vauvan avaamattomia ruokapakkauksia matkustamoon. Ruumaan toki myös. Me pakattiin käsimatkatavaroihin kahden päivän tarpeisiin vauvan ruokia ja loput laitettiin ruumaan menevään laukkuun.

Majoitus New Yorkissa seitsemälle hengelle

Tiedettiin jo ennen reissua, että tullaan majoittumaan airbnbssä, koska hotellimajoitus olisi tämän kokoiselle porukalle kallis ja hölmö, kun ei päästäisi edes samaan huoneeseen/huoneistoon kaikki (paitsi jos olisi laittaa joku 10 000 euroa per yö). Aiemmalla reissulla majoituttiin Manhattanilla, mutta käytiin myös Brooklynissa. Meille jäi silloin sellainen fiilis, että kun tullaan lasten kanssa, halutaan majoittua rauhallisemman Brooklynin puolella. Ja näin me myös teimme.

Majoituttiin Brooklynissa ja meillä oli n. 15 minuutin kävelymatka A-linjan metroasemalle ja sieltä kesti n. 15 minuuttia subwaylla Manhattanin puolelle (lower Manhattan) ja n. 25 minuuttia Midtowniin (esim. Times Square) asti. Meidän airbnb-asunto maksoi n. 220€/yö mikä oli todella maltillinen summa seitsemän hengen porukalle. Saatiin sillä summalla todella mukava, tilava ja hyväkuntoinen asunto, mutta toki joka päivä näihin matkoihin meni n. 1-2 tuntia aikaa yhteensä. Alue oli määritelty majoittajan toimesta sanoilla ”up and coming neighbourhood”, mutta ei se mikään Bronx tai  Queens ollut. Me ei nähty siellä kertaakaan mitään hurjaa tai pelottavaa, mutta liikuttiin lasten kanssa vain päiväsaikaan. Ihan tavallista jengiä grillaamassa, lapsia menossa kouluun ja aikuisia töihin tai ruokaostoksille. Oltiin kuitenkin aina jo hyvissä ajoin ennen auringonlaskua asunnolla laittamassa iltapalaa ja menossa nukkumaan, joten en osaa sanoa millainen meno oli pimeän aikaan. Sisälle ei ainakaan kuulunut mitään häiritseviä ääniä, perus liikenteen kohinaa.

Me ei hengailtu meidän alueella muuten, ja käytiin siellä vain yhden kerran kaupassa, koska kauppa oli eri suunnassa kuin metro ja sinne oli n. 10 minuutin kävely. Muuten käytiin siis aina ruokakaupassa Manhattanin puolella ennen kuin mentiin metrolla takaisin kotiin. NYCissä on ainakin meidän kokemuksen mukaan lähes kaikkialla ihan kaikenlaisia ihmisiä, eikä mulla siellä missään ole yhtä turvallinen tunne kuin vaikka Helsingissä. Toisaalta joka puolella on myös paljon ihmisiä ja poliiseja on esim. joka ikisellä metroasemalla ja muutenkin kaikkialla näkyvästi läsnä. Eniten rauhattomuuksia olen itse nähnyt aina Times Squaren lähettyvillä.

Liikkuminen NYCissä lasten kanssa

Kaikilla metroasemilla NYCissä hengailee jonkin verran kodittomia ja/tai päihtyneitä ihmisiä ja metroissa myös. Suurin osa metromatkustajista on kuitenkin ihan selvinpäin olevia ihmisiä matkalla kuka minnekin. Metroasemilla ja metrossa pärjää kun käyttäytyy itse fiksusti eikä tuijottele ketään ja toimii kuten paikalliset ihmisetkin toimivat.

Virallisen MTA:n ohjeistuksen mukaan yhden vanhemman kanssa saa matkustaa max. kolme alle 120-senttistä lasta ilmaiseksi. Meille kuitenkin sanoi kaksi eri MTA-virkailijaa kun ostettiin lippuja, että kukaan lapsi ei tarvitse vanhemman seurassa omaa MetroCardia (vaikka meilläkin on kaksi reilusti yli 120-senttistä). Matkustaminen metrolla on siis todella edullista ja helppoa. Me otettiin viikon unlimited-MetroCardit, jotka maksoi 33 dollaria per aikuinen. Yksittäinen metromatka maksaa 2,75 dollaria ja pienin summa jonka MetroCardille voi ladata on 5,50 dollaria, eli yksi edestakainen matka. NYCissä ei ole mitään lipuntarkastajia tms, mutta siellä on portit, eikä ilman MetroCardia pääse portista. Lapset toki saavat mennä portin alta.

Joillakin asemilla on ”accessible”-tunnus ja niillä asemilla on käytössä myös hissi, sekä erillinen leveä ovi, jonka saa MetroCardilla auki ja niistä pääsee myös rattailla. Muuten siellä on vain sellaisia portteja, joista rattaat pitää nostaa yli, sekä portaita, paljon portaita. Suosittelen siis mahdollisimman kevyitä ja helposti kasaan meneviä matkarattaita.

Joillakin asemilla on myös sellaisia erilaisia portteja, joista ei mitenkään pääse lasten kanssa (onneksi vain harvalla). Meille kävi kerran näin ja silloin ihan pyytämättä paikalliset tulivat avaamaan meille hätäuloskäynnin, joka oli normi porttien vieressä. Tämä aiheutti kovaäänisen hälytyksen ja siinä oli vielä kaksi poliisia vieressä, joille me pahoiteltiin tilannetta, ja hekin vaan sanoivat että ei hätää, menkää vaan. Kiiteltiin kovasti näitä paikallisia ihmisiä, jotka auttoivat meitä.

Muutenkin New Yorkissa ihmiset oli ihan todella ystävällisiä meille kun liikuttiin lasten kanssa. Ihan joka kerta metrossa meille annettiin pyytämättä istumapaikat jos ei siellä muuten ollut ja muutenkin ihmiset oli aivan ihania. Siellä ei kaikki käytännön asiat välttämättä toimi mitenkään fiksusti lasten kanssa (kuten just noi portit ja se miten rattailla hankala liikkua monessa paikassa), mutta ihmiset on tottuneita siihen ja auttavat mielellään. Siellä ei todella tarvitse lasten kanssa yksin pällistellä, eikä edes pyytää apua, kun aina joku tulee auttamaan ihan pyytämättäkin. Tästä oltiin todella yllättyneitä tällä kerralla, koska ilman lapsia viimeksi taas oli sellainen olo, että ei uskalla edes pyytää apua.

Metron lisäksi liikuttiin paljon kävelemällä. Meille kertyi n. 15 000-20 000 askelta joka päivä lasten kanssa. Oton kanssa kun oltiin kahdestaan, käveltiin vielä enemmän (silloin meille kertyi yli 30 000 askelta joka päivä). Lasten kanssa ei voi pitää ihan samanlaista tahtia kuin aikuisten kesken, mutta on kuitenkin hyvä tiedostaa, että siellä pitää jaksaa kävellä paljon. Onneksi meillä oli matkarattaat ja kantoreppu. Vaikka molemmat oli tarkoitettu vauvalle, myös meidän 5v huilasi välillä rattaissa joinakin päivinä, kun kävelyä tai jonottelua oli enemmän. En ottaisi 5-vuotiaalle omia rattaita mukaan (eikä ole meillä ollut kotonakaan käytössä hänellä enää pariin vuoteen), mutta näin kun ne oli muutenkin mukana niin tämä toimi välillä oikein kätevästi etenkin paluumatkalla, kun oli vielä lopuksi se vartin kävely asunnolle.

Ruokailut lasten kanssa

Me syötiin aamu- ja iltapalat aina meidän airbnb-asunnolla, jossa oli hyvät puitteet ruuanlaittoon. Lisäksi kokkailtiin siellä muutaman kerran myös illallista. Hyviä ruokakauppoja on mm. Wholefoods, Target sekä Trader Joe’s. Kaupoissa on hyvin erilaisia aamu- ja iltapalatarvikkeita, mutta esim. monissa juguissa on paljon lisättyä sokeria ja lisäsokerittomia granoloita tai muroja on haastava löytää. Me ajateltiin, että koska oltiin lomalla niin joustettiin ja ostettiin surutta niitä sokerimuroja ja muita, vaikka kotona ei niitä arjessa syödäkään.

Me oltiin varmuuden vuoksi pakattu vauvalle kotoa Suomesta mukaan jokaiselle päivälle jokaisen aterian verran pussiruokia, ihan vaan, että ei ole pakko selvitellä ja etsiä väkisin ruokaa sieltä. Siellä oli kuitenkin ihan hyvä lastenruokavalikoima ja paljon erilaisia valmiita lasten ruokia kaikissa ruokakaupoissa. Jenkeissä vauvanruokarajoitukset on erilaiset kuin Suomessa ja siellä on myynnissä myös paljon sellaista vauvalle, joka meillä on kiellettyä. Yhdessäkin 6kk vauvojen sosepussissa jonka näin, oli samassa ruoassa punajuurta, lanttua ja pinaattia – kaikki kielletty meillä vauvalta. Monissa vauvanruuissa oli myös maitoa ja lisättyä sokeria. Sieltä löytyi myös fiksuja ja hyviä vaihtoehtoja, mutta koettiin itse tosi helpoksi toimia näin vauvanruokien kanssa, että ne oli valmiina.

NYCissä on paljon ravintolaketjuja sekä kivoja paikallisia ravintoloita ihan valtavasti. Lapset kohdattiin poikkeuksetta ravintoloissa tosi mukavasti. Ketjurafloilla (esim. Wagamama, Eataly) on monesti lapset huomioitu esim. lasten listoilla ja syöttötuoleilla. Laitan erikseen meidän ravintolasuositukset toiseen postaukseen.

Lisäksi NYCissä on mahtavia istuskelualueita ulkona tasaisin välimatkoin (testaa esim. Madison Square Park, Central Park, Shops at Hudson Yardsin tai Rockefeller Centerin läheltä löytyvät istumapaikat). Niissä on pöytiä, tuoleja ja aurinkovarjojakin monesti ja niihin saa vapaasti mennä istumaan ja syömään omia eväitä. Tykättiin monesti hakea lasten kanssa takeaway-ruokaa ja mennä tällaiseen paikkaan istuskelemaan ja syömään. Myös leikkikentillä ja leikkipuistoissa on pöytiä ja penkkejä syömistä varten.

New York & vauva – miten se toimi?

New York ei ole vauvojen tarpeita ajatellen suunniteltu kaupunki millään tavalla. Siellä on haastavaa liikkua rattailla koska joka paikassa on paljon portaita, missään normi kauppakeskuksissa, ravintoloissa tai tavarataloissa ei ole erillisiä lastenhoitohuoneita, vaan ainoastaan sellainen kova yksi yksittäinen hoitotaso naisten vessan yhteydessä (joskus myös miesten vessassa), eikä esim. imetykseen ole mitään erillisiä tiloja missään. Monissa ravintoloissa ei ole hoitotasoakaan. Joissakin tiloissa (esim. Rockefeller Center) on myös ”Family restroom”, mutta sekin on vaan yksittäinen vessa, jossa on sellainen sama kova muovinen hoitotaso. Aika paljon joutuu siis soveltamaan ja mukana on hyvä olla oma hoitoalusta. Monissa kauppakeskuksissa on Camp -lelu/lasten kauppa, joka on sellainen elämyksellinen kauppa, jossa pääsee esim. laskemaan liukumäestä ja kiipeilemään. Niissä on monesti myös sellainen pieni alue, jossa vauvat voivat konttailla.

New Yorkissa nainen saa lain mukaan imettää kaikkialla missä hän muutenkin saa olla, eli itse imetin ihan normaalisti julkisesti mm. Top of The Rockissa, leikkipuistossa, lasten lelukauppa Campissa, American Museum of Natural Historyssa, ravintolassa ja kauppakeskuksen käytävällä. Lisäksi New Yorkissa ihmiset on ihania ja valtavan ystävällisiä ja avuliaita vauvaperheille (ainakin meidän kokemuksen mukaan). Paikalliset ovat tottuneita siihen, että lasten ja rattaiden kanssa täytyy soveltaa ja keksiä luovia ratkaisuja ja auttavat mielellään. Me ei koettu mitään näistä asioista ongelmalliseksi, koska ollaan totuttu muutenkin liikkumaan paljon lasten kanssa, meillä oli hyvät varusteet mukana ja olen tottunut julki-imettäjä. Joku voi kuitenkin kokea NYCin hankalaksi vauvan kanssa, eli nämä jutut on hyvä pitää mielessä kun reissua harkitsee.

Suosittelen vauvan kanssa NYCissä liikkumiseen ehdottomasti hyvää ja ergonomista kantoreppua, niitä on myös paikallisilla paljon käytössä. Lisäksi suosittelen mahdollisimman pieniä, kevyitä ja helposti kasaan meneviä matkarattaita, koska niitä saa kantaa ja avata ja kasata paljon. Näillä varusteilla vauvan kanssa liikkuminen toimii, eikä ole liian hankalaa.

New Yorkissa on paljon kovia ääniä, tuoksuja ja hajuja. Siellä on vauvan aisteille paljon ärsykkeitä ja siksi onkin hyvä varata paljon aikaa myös lepoa ja hiljaisuutta varten ja vetäytyä välillä huilimaan rauhallisempaan paikkaan. Meidän vauva tykkäsi eniten olla museoissa ja Central Parkissa ja lisäksi aina aamuisin ja iltaisin me hengailtiin rauhassa airbnb-asunnolla, jotta vauvakin sai rauhassa konttailla, seisoskella ja leikkiä kaupungin tutkimisen vastapainoksi. Paikalliset ihmiset ihastelevat vauvoja paljon ja vilkuttelevat ja lepertelevät vauvoille. Meidän vauva tykkäsi tästä ja vilkutteli takaisin kaikille innokkaasti.

Me ajateltiin tämä New York ja vauva -yhdistelmä niin, että vaikka kyseessä ei ole mikään vauvan unelmalomakohde, niin NYCin asukkaat kuitenkin asuvat siellä joka päivä vauvojen kanssa ja pärjäävät ihan mainiosti. Miksi emme siis mekin pärjäisi. Ja hyvin meillä sujui kaikki. Vauvalle ei tästä jää muistoja mutta ei varmasti traumojakaan. Ja saapahan sitten isompana katsella kuvista ja videoilta miten oli tutkimassa suurkaupunkia polvenkorkuisena yhdessä perheen kanssa.

Tästä tuli nyt todella pitkä infopläjäys, mutta ainakin itse olisin ennen reissua arvostanut tällaista postausta, josta löydän ihan tarkkaa käytännön tietoa siitä, miten asiat siellä päässä (ja ennen reissua) toimivat. Laitan tosiaan vielä erillisen Q&A-laatikon Instagram storyn puolelle, jossa saa kysyä mitä tahansa mitä vielä haluaa reissusta tietää. Lisäksi tulen tekemään vielä erillisen postauksen, johon laitan suosituksia ravintoloista, ostoksista, puistoista ja nähtävyyksistä nimenomaan lasten kanssa.

One Response to “New York lasten kanssa 2022 – käytännön asiat”

Kommentoi

Sinun pitää kirjautua kommentoidaksesi.