Kotona ollaan – ensifiilikset Mallorcan lomasta

22.09.2019

Vähän puolen yön jälkeen viime yönä me laskeuduttiin Suomen maan kamaralle ja näin on lomat lomailtu. Blogiloma loppuu tähän ja kellon pyörähdettyä huomisen puolelle poistuu sähköpostistakin lomailmoitus. En ole vilkuillut sinne ollenkaan ja hyvä niin, tämä loma teki niin hyvää. Meillä oli ihan mieletön reissu. Osa teistä varmasti seurasikin sitä Instagramin puolelta, jonne päivitin kuulumisia ja satunnaisia videopätkiä, kuten myös meidän Air B’nB-kämpän esittelyä ja muuta. Kaikki storyt Mallorcalta löytyvät myös mun IG-tilin kohokohdista.

Me kuvattiin koko reissun ajan videoita ja editoitavaa materiaalia kertyi ihan älytön määrä. Tulen julkaisemaan reissuvideon ensi viikon aikana, mutta sitä ennen pääsette kurkkaamaan reissulle kuvien muodossa. Paljon on toki myös sellaista, jota ei kuvissa tai videoilla näy, sillä loman päätarkoitus oli rentoutuminen ja töiden unohtaminen ja se kyllä tosissaan onnistui.

Lähdettiin tosiaan viime viikon lauantaina 14. päivä reissuun ja saavuttiin perille Mallorcalle siinä alkuillasta. Matka lentokentältä Can Picafortiin meidän talolle taittui ennakkoon tilatulla kuljetuksella ja perille päästyämme ehdimme vielä juuri ja juuri viereiseen Mercadonaan ruokaostoksille ennen kuin se meni kiinni. Asunnon vuokraaja oli tosin varannut meille maitoa, limua, vettä, leipää ja leivänpäällisiä sekä pientä naposteltavaa sinne valmiiksi. Ihan huikeaa palvelua!

Ensimmäisenä iltana me mentiin todella myöhään syömään ja päädyttiin rannan lähellä olevaan ravintolaan, joka oli suoraan sanoen aika surkea. Kaikilla oli kuitenkin niin jäätävä nälkä, että se ei hirveästi haitannut. Ravintolan jälkeen kaikki alkoivat suoraan nukkumaan, mutta sunnuntai-aamuna sitten oltiin aivan pirteinä ja alettiin vasta kunnolla pyörimään talossa ja sen pihalla.

Loppuviikon ajan ruuat olivat herkullisia kaikissa ravintoloissa, joissa käytiin ja lisäksi kokkailtiin jonkin verran myös talolla itse, sillä siellä oli aivan hyvin varusteltu keittiö sekä grilli omalla terassilla. Ymmärrettiin välttää rannan kuppiloita ja keskittyä niihin ravintoloihin, jotka löytyivät vähän enemmän piilosta (mutta joissa oli paljon parempaa ruokaa).

Ekat pari päivää pyörittiin lähinnä lähialueilla ja oman talon uima-altaalla, käytiin kävelyllä ja juoksulenkeillä, minkä jälkeen oli parin rantapäivän vuoro. Can Picafortin ranta on aivan uskomattoman kaunis paikka ihanine kaisloista tehtyine aurinkovarjoineen ja se on simpukoiden keräilijöiden unelmakohde.

Päästiin tekemään rannalla tytöistä hiekkamerenneidot simpukkakoristeilla, rakennettiin kaksi isoa hiekkalinnaa ja vesitie ja uitiin varmaan koko vuoden edestä. Me viihdyttiin rannalla tuntikausia. Vesi oli aivan älyttömän lämmintä, kirkasta ja ihanaa. Sinne rannalle voisin lähteä koska tahansa uudelleen. Kerättiin simpukoita ja kauniita kiviä, annettiin aaltojen kuljettaa meitä ja naurettiin vedet silmissä. Välillä käytiin hakemassa lounasta rannalle ja syötiin siellä. Sitten taas jatkettiin uimista.

Keskiviikkona vietettiin Mallorcalla mun 28-vuotissynttäreitä suuntaamalla silloinkin rannalle. Kyllä siinä oli aika hyvä fiilis kun sai viettää synttäripäivää lasten kanssa lämpimässä Välimeressä pulikoiden. Otto-ressukka kärsi nestehukasta tai lievästä auringonpistoksesta just mun synttäripäivänä, joten hän oli silloin vähän pois pelistä, mutta onneksi iltaa kohden alkoi voida vihdoin paremmin. Silloin hurautettiin taksilla 10km päähän Port D’ Alcudiaan illalliselle.

Torstai oli meillä sellainen rento allaspäivä jälleen lähinnä oman talon poolilla ja käytiin myös vähän kävelemässä ympäri Can Picafortia ja tutkimassa uusia reittejä. Vietettiin myös tapas-iltaa ja kokattiin kaikki tapakset yhdessä porukalla. Oli aivan älyttömän hyvää ruokaa ja tietysti myös seuraa.

Haluttiin käydä myös Palmassa eli Mallorcan saaren isossa pääkaupungissa ja vuokrattiin perjantaille iso 9-paikkainen auto. Meitä oli tosiaan yhteensä yhdeksän tyyppiä mukana reissussa eli aika iso porukka. Se oli parasta! Palma yllätti, se oli ihan mielettömän upea kaupunki ja sinne voisi lähteä vaikka ihan vaan kaupunkilomalle. Siellä on valtavan kaunista arkkitehtuuria, hulluna kauppoja ja nähtävyyksiä, hirveästi ihmisiä ja tosi paljon ravintoloita. Palmaan täytyy ehdottomasti päästä uudelleen, yhdessä päivässä siitä jäi tosi paljon näkemättä (vaikka paljon ehdittin myös nähdä ja näistä tulossa vinkkejä myöhemmin).

Perjantaina juhlittiin myös meidän esikoisen 8v-synttäreitä kakulla ja lasten skumpalla jo heti aamusta. Illalla ravintolassa hän sai istua pöydän päädyssä ja valkkasi itselleen ihanan herkullisen Oreo-jälkkärin. Päivä Palmassa taisi olla hänenkin viikon kohokohta, hän kun alkaa olla niin iso tyyppi jo!

Eilinen lauantai oli meidän viimeinen päivä ja käytettiin se ihan vaan altaalla loikoiluun, pakkailuun ja lounaaseen. Illalla lennettiin kotiin. Loma kului aivan epätodellisen nopeasti, mutta niinhän se aika usein kuluu kun on hauskaa. Nautittiin ihan hirveästi koko porukalla yhdessäolosta ja tehtiin suurimmaksi osaksi kaikkea yhdessä, eikä erikseen. Yhdessähän sinne lomailemaan mentiinkin.

Alunperin suunnitelmissa oli reissun aikana myös mm. tyttöjen iltaa ja muuta sellaista, mutta päädyttiinkin palaamaan aina illallisen jälkeen talolle (jos oltiin syöty ulkona) ja lasten mentyä nukkumaan pelattiin koko porukalla korttia. Ja se oli siis kaikkien toive. Aina iltaisin oli vähän sellainen fiilis kuin oltaisiin oltu porukalla mökkeilemässä, mutta oltiinkin vaan Mallorcalla. Ja mähän siis rakastan mökkeilyä, joten se oli 100% kohteliaisuus.

Reissu oli oikeasti ihan mieletön ja siitä jäi niin lämpimiä muistoja. Tällä porukalla lähden erittäin mielelläni reissuun joskus toisenkin kerran ja vaikka kymmenennenkin kerran. Meillä oli rento meininki, kaikkia kuunneltiin tasapuolisesti, lapset otettiin huomioon (vaikka kaikki muut meidän lapsia lukuunottamatta olivat reissussa aikuisia) ja ennenkaikkea pidettiin hauskaa. Jos halusi, sai olla omassakin rauhassa ja jos halusi olla yhdessä niin aina löytyi seuraa. Meidän lapset olivat ihan huikeaa matkaseuraa ja vaikka taaperolla eilen meni lennolla nousussa hermot (koska piti pitää turvavyötä ja hän ei nähnyt silloin kunnolla ikkunasta ulos), niin lennotkin menivät tosi hienosti lasten kanssa.

Annan reissulle ihan 5/5! Nyt on ihana olla kotona ja oli oikeastaan aika virkistävääkin, miten viileä ja syksyinen ilma koneesta poistuessa iski kasvoille. Nyt on hyvä pakata kaikki kesävaatteet pois talveksi ja alkaa keskittyä syksyyn ihan täysillä. Nyt tosiaan blogi ei ole enää tauolla, joten ensi viikolla ilmestyy postauksia taas ihan tavalliseen tapaan. Yöllä meiltä ilmestyy myös uusi podcast-jakso, jonka aiheena on kaksikielisyys (ja jossa puhutaan muuten molemmat myös ruotsia lopussa)!

Ihanaa alkavaa viikkoa kaikille ja kiitos ihanista synttärionnitteluista ja muista mahtavista viesteistä, joilla olette piristäneet meidän lomaa vielä entisestään <3 It’s good to be back!

4 Responses to “Kotona ollaan – ensifiilikset Mallorcan lomasta”

1. Henna sanoo:

Näyttää ja kuulostaa aivan ihanalta lomalta! Ja pakko kehua näitä sun kuvia, todella upeita😍👌🏼

• Iina Hyttinen sanoo:

Sitä se kyllä todellakin oli <3 Hei kiitos ihan mielettömän paljon, sun sanat lämmittää todellakin mieltä, tuli niin hyvä fiilis! <3 Ihanaa alkavaa viikkoa 🙂 <3

2. Vierailija92889 sanoo:

Hei! Olisi kiva kuulla, millaisella porukalla olitte reissussa. Kaveriperheitä? Sisaruksia? Olivatko muut pelkkiä aikuisia? Miten saitte reissuporukan kasaan?
    Itsekin haaveilen lomasta isommalla porukalla, mutta sellainen on vaikea saada järjestymään.
    Teillä näyttää olleen aivan ihana loma!

• Iina Hyttinen sanoo:

Moikka! Mukana oli siis Oton isä, Oton sisko, Oton veli ja Oton veljen avovaimo, eli ihan perheporukalla oltiin. <3 Kyllä tässä järjestelyä oli ja etsittiin sopivaa ajankohtaa jonkin aikaa, mutta lopulta löytyi hyvä aikaikkuna johon saatiin loma sovitettua kaikkien kalenteriin! 😀 Kiitos hurjasti, se kyllä todella oli <3

Kommentoi

Sinun pitää kirjautua kommentoidaksesi.