Sitruunainen savulohi-vihannespasta

19.08.2016

Tehtiin viime viikon sunnuntaina ihan mielettömän hyvää pastaa, jonka resepti keksittiin oikeastaan ihan lonkalta, mun raskaushimotusten pohjalta. Mulla teki mieli jotain raikasta mutta kuitenkin kermaista, ei siis mikään maailman helpoin yhdistelmä. Vähän niinkuin himoitsisi jotain suolaisia mansikoita tai kirpeitä sieniä. Mutta päätettiin yrittää kuitenkin, heiteltiin ilmaan kaikkia erilaisia ainesosia ja lopulta keksittiin että tehdään vihannespastaa (johon mun oli pakko saada mukaan savulohta vähän) ja kastikkeesta kermaisen sitruunainen. Pasta ylitti kyllä kaikki mun odotukset, ja ilmeisesti mieheni myös. Hän ei siis pidä savukalasta ollenkaan, koska kokee sen vievän kaiken huomion ruuassa kuin ruuassa, tällä kertaa näin ei kuitenkaan käynyt.

Resepti on helppo muuntaa vegeksi jättämällä savulohi ja sulatejuusto pois ja vaihtamalla kerman kaura- tai soijakermaan. Savulohta on isossa pastassa kuitenkin tosi pieni määrä, eli jos ei sitä varsinaisesti himoitse niinkuin minä niin se ei juuri ruuan makoisuuteen vaikuta. Sulatejuuston sijaanhan voi käyttää esimerkiksi maustettua sipuli-kaurakermaa, jota löytyy esim. Plantilta.

Sitruunainen savulohi-vihannespasta (4-6 annosta)

500g pinaattituoretagliatellea

200g lämminsavulohta

1 pienehkö kesäkurpitsa

1/2 rs kirsikkatomaatteja

2 valkosipulin kynttä

n. 300g herneenpalkoja

1 sitruunan mehu ja raastettu kuori

2dl kermaa tai kaurakermaa

1/2 rs kevätsipulisulatejuustoa

Suolaa ja mustapippuria

Irrota herneet kuoristaan (loistava puuha pienille apukokeille). Pilko valkosipuli, kesäkurpitsa ja kirsikkatomaatit. Laita pastavesi kiehumaan. Paista pannulla kesäkurpitsat niin että ne saavat väriä pintaan. Lisää savulohi ja herneet ja paistele hetki. Kaada sekaan sitruunamehu ja kuoriraaste, sekä valkosipulin kynnet pieneksi pilkottuna. Paista hetki keskilämmöllä. Lisää kerma ja sulatejuusto ja anna kiehua muutama minuutti (jos olet siis raskaana, muuten ei ole ajalla väliä kunhan sulatejuusto sulaa). Lisää suola ja pippuri, sekä kirsikkatomaatit halkaistuna. Tarjoile pastan kanssa. NAM!

Tästä satsista riitti yhteensä neljä aikuisten annosta ja kaksi lasten annosta, eli varmaan omasta ruokahalusta riippuen yhteensä 4-6 annosta tulee. Lapset tykkäsivät tosi kovasti, ja mun mielestä onnistuttiin hyvin siinä että oli sekä kermainen että raikas. Herneet ja sitruuna toivat sitä kaivattua raikkautta, ja kerma ja sulatejuusto olivat niiiiin hyviä. Ai että, tekee mieli tätä samaa ruokaa heti uudelleen! Mutta tästä tosiaan tosi iisi ruoka, jota on kiva tehdä lasten kanssa kun heillekin on helppoja puuhia kuten herneiden perkaus ja kerman ja sulatejuuston lisääminen.

Mahtavaa perjantaita kaikille! Mä olin eilen kampaajalla ja hiukset kokivat taas ”pienoisen” muodonmuutoksen, siitä lisää myöhemmin tänään. Heissulivei<3


Sunnuntai-illan mietteitä

03.07.2016

Moikka tyypit! Mä kirjoittelen tätä tuhiseva Armas kainalossani hyvällä fiiliksellä. Viikonloppu on ollut ihana, ja vaikka tänään on satanut niin meillä on ollut kiva päivä. Aamulla ajeltiin Oton kanssa Vantaan Ikean parkkipaikalle kirppikselle. Kirppislöytöjä ei tehty, mutta bongattiin sieltä Lapsellista-blogin Anna ja jäätiin suustamme kiinni vaikka kuinka pitkäksi aikaa. Olipa ihana törmätä ja vaihtaa kuulumisia.

Kotiin tultuamme me leipaistiin lasten kanssa raparperipiirakkaa, ja mahat täynnä piirakkaa lähdettiin ulos kun sade sopivasti taukosi. Oli kyllä niin hyvää, enkä ole edes koskaan aiemmin tehnyt raparperipiirakkaa. Tytöt saivat pyöräillä ja esitellä mummulleenkin miten mahtavasti jo menevät eteenpäin. He olivat niin polleana kun saivat näyttää että osasivat. Oli ihana olla raikkaassa sadeilmassa, ja ihasteltiin aamulla ajellessakin miten ihanan vehreää joka paikassa on sateen jäljiltä. Kyllä vain Suomen kesä on kaunis vaikka lyhyt onkin.

Ulkoilun jälkeen syötiin vielä perinteistä sunnuntaikesäruokaa eli grillattua lihaa, uusia perunoita ja voikastiketta. Kaveriksi kokeiltiin Pieces of miracles -blogista bongattua grilliananas-mansikka-halloumisalaattia rucolalla ja Balsamicolla. Oli kyllä herkkua sekin! Mun äiti osti eilen tytöille pinkkiä hiusliitua glitteristä ja pakkohan sitä oli kokeilla kun tytöt innostuivat. Tosi hauska ja helppo käyttää, eikä tarttunut vaatteisiinkaan. Meidän neideiltä lähti liitu ihan harjaamalla pois, vaikka kävivät kyllä vielä saunassakin illalla. Pitää laittaa seuraavan kerran vaikka naamiaisiin tytöille mahtavat pastellitukat.

Pian alkaa Islanti-Ranska -peli, ja vaikka mä en tähän mennessä ole katsonut vielä yhtäkään kokonaista jalkapallomatsia koko elämäni aikana, ajattelin vilkuilla ainakin sivusilmällä tuota peliä. Siis Islannin joukkueen tarinassa on jotain niin symppistä ja mahtavaa että ei voi kuin ihailla. Se miten he näyttävät että ei tarvitse olla mikään megaluokan tähtijoukkue, vaan voi olla pieni ja tuntematon ja silti tulla ja voittaa ja lyödä kaikki ällikällä. Juuri tuollaista asennetta pitäisi löytyä maailmasta enemmänkin, uskoa itseensä ja osaamiseensa. Go Islanti!

Ihanaa alkavaa viikkoa kaikille <3


Juhannusmeininkejä ja herkut vihannesnyytit

26.06.2016

Vihdoinkin aurinko on palannut Helsinkiin ja eilen saatiin nauttia jo aika ihanasta säästä. Me tehtiin metsäretki Uutelaan ja fiilisteltiin upeaa maalaistunnelmaa ihan täällä Helsingissä. Tytöt juoksivat metsäpolulla aivan innoissaan ja käveltiinkin eilen useampi kilometri yhdessä. Rattaat ovat seisoneet pari kuukautta jo parvekkeella, kun ei niille enää ole käyttöä,  sillä nuorempikin jaksaa ja haluaa nykyään mieluummin kävellä tai juosta joka paikkaan. Se on ihanaa ja avaa ihan uusia mahdollisuuksia mihin kaikkialle voi mennä, nyt päästään kiertämään pienimmät ja kivisimmätkin metsäpolut.

Metsäretken jälkeen käytiin aivan täyteen tupatussa Kahvila Kampelassa hakemassa kahvia, ja suunnattiin sitten vielä leikkipuistoon ennen kuin tultiin kotiin grillaamaan. Grillaaminen on kyllä maailman helpointa ja stressittömintä ruuanlaittoa, senkun vain odottelee että ruoka valmistuu ja välillä vähän kääntää. Samalla voi hengailla ulkona ja vaikka makoilla vaan sohvalla, ja nauttia ihanasta tuoksusta joka lupailee herkkuateriaa. Tai niin me eilen tehtiin Oton kanssa, pötköteltiin partsilla ja odotettiin että ruoka valmistuu ja höpöteltiin niitä näitä. Me grillattiin eilen perus tuorejuusto-herkkusieniä, maissia, pihvejä sekä tosi herkkuja vihannesnyyttejä.

Vihannesnyytit grillissä (4 annosta)

2 isoa paprikaa

100g kirsikka- tai miniluumutomaatteja

Kevätsipulia tai punasipulia

1/2 kesäkurpitsa

Yrttejä oman maun mukaan

100g fetajuustoa

suolaa & pippuria

Pilko vihannekset reilun kokoisiksi paloiksi, paitsi tomaatit kannattaa jättää kokonaisiksi niin ne säilyvät mehukkaana. Laita vihannekset neljään folioneliöön, lisää päälle fetajuusto, yrtit ja reilusti mausteita. Grillaa n. 10min ja tarjoile haluamiesi grilliherkkujen kanssa. Nami!

Tänäänkin paistaa aurinko siihen malliin että voisi suunnata uimarannalle nyt heti aamupäivästä jo, niin pääsee heittämään talviturkin täällä Suomessakin. Lapset tuolla jo valkkaavat mukaan otettavia uimaleluja Oton kanssa, eli kyllä kai sitä täytyy itsekin alkaa ahtautumaan bikineihin ja pakkaamaan välipalakassia mukaan. Mä olen varma että tästä tulee ihana ja rento sunnuntai, tämä juhannus on ollut kyllä ihan niin just sitä mitä meidän perhe tähän väliin kaipasi. Rentoa yhdessäoloa ilman mitään pakollista tekemistä.

Ihanaa sunnuntaita kaikille <3


Phone Snaps Lately 4

18.06.2016

Pitkästä aikaa on vuorossa kurkistus mun puhelimen kamerarullan syövereihin. Edellisen puhelinkuvapostauksen tein joskus huhtikuussa muistaakseni, sillä toukokuussa meidän reissu ajoittui juuri niille päiville kun normaalisti se oli postausaikataulussa, ja se vaan sitten jotenkin unohtui. Nyt luvassa siis kurkistelua kuluneisiin pariin kuukauteen, joista valkkasin meidän arki- ja lomahetkiä näkyviin.

phonesnapslatelymayjune01-but-im-a-human-not-a-sandwich

1. Auringon fiilistelyä partsilla toukokuussa, juuri ennen Mallorcan reissua. Taisi olla yksi kevään ekoja oikeasti lämpimiä päiviä.

2. Näkymää vähän toisenlaiselta partsilta, nimittäin meidän hotellihuoneen terassilta Mallorcalta. Siellä meillä oli hyvät ponileikit ja siellä syötiin aamuisin aamupalaa.

3. Yhden Mallorcapäivän päivällinen, vaihteeksi italialaista. Mä söin herkun Tortellini Tricoloren jossa oli sekä carbonaraa, bolognesea että pestoa.

4. Bikiniselfie altaalta!

phonesnapslatelymayjune02-but-im-a-human-not-a-sandwich

1. Lentomatkalla takaisin kotiin hymyilytti.

2. Laiskan kokin kotipizza: pakastepizzaa, salaattia ja itsetehtyä kastiketta. Ihan yli liian hyvää!

3. Sushilounasta töissä, meidän vakkari on Iso-Roobertinkadun Yamato Sushi.

4. Voi Ottoa<3

Phonesnapslatelymayjune03-but-im-a-human-not-a-sandwich

1. #COOLNESS. En kestä näitä ihania palleroita, heillä on aina niin parhaita posetuksia.

2. Vesivärimaalausta sadepäivänä, ihan kuin parina viime päivänäkin.

3. Lempparilounas Hokussa Viiskulmassa, eli teriyakilohta, perunasalaattia ja riisiä sekä pikkelöityjä vihanneksia. Jos pitäisi syödä vaan yhtä lounasta koko loppuelämä niin se olisi juuri tämä.

4. Pieni iltasatujen lukija, hän osaa jo synttärilahjaksi saadun barbiesadun melkein ulkoa.

Phonesnapslatelymayjune04-but-im-a-human-not-a-sandwich

1. Tytöt Hernesaaren rannassa eräänä kauniina kesäiltana.

2. Kauppahallin soppakeittiön keittolounas, olikohan tuo katkarapukeittoa! Naminami, herkullista ainakin.

3. Siisti lastenhuone kerrankin, olihan siitä aivan pakko ottaa kuva!

4. Neitokaiset hiekkalaatikolla rakentelemassa.

Phonesnapslatelymayjune05-but-im-a-human-not-a-sandwich

1. Aikaisemmin jo hehkuttamani ”auki jäätynyt pakastin”. Ai että, aika kauan meni sulatellessa. Mutta nyt on niin puhdas ja siisti pakastin että sielu lepää joka kerta kun sen avaa.

2. Helteisenä iltana livahdettiin kanavanrantaan jäätelölle ja jäätiin ihmettelemään pieniä hyppelehtiviä kaloja.

3. Oton synttäri-illallisella syötiin koko perhe mahat aivan täyteen, paitsi Otto, jolle olisi kuulemma maistunut vielä toinenkin pippuripihvi.

4. Hiekkis on kesän kovimpia juttuja heti uimisen jälkeen. Kun on vaan niin parasta päästä rakentelemaan erilaisia linnoja.

 

Tänään  on ollut ihana lauantai sateesta huolimatta. Aamulla herättiin aikaisin koko perhe, ja kymmenen aikaan oltiin jo Ikeassa pitkästä aikaa pyörähtämässä. Mulla on ollut niin hyvä fiilis koko päivän, oli vaan niin ihana herätä murun vierestä ja loikoilla kaikessa rauhassa. Huomenna me aiotaan päästä lasten kanssa pyöräilemään, joten aurinko hei viitsisitkö näyttäytyä?!

Ihanaa lauantai-iltaa kaikille <3


Vegaaninen ja gluteeniton suklaakakku

16.06.2016

Mä olen opetellut ihan uudenlaista ruuanlaittoa nyt esikoisen uuden ruokavalion myötä, ja yhtä itsetehtyä herkkuakin ollaan jo keretty testaamaan eli vegaanista (maidotonta) ja gluteenitonta suklaakakkua! Ja arvatkaa mitä, sitä oli sekä superhelppoa tehdä että superherkkua syödä. Tämä on sellainen herkku joka kelpaa aika monelle eri ruokavaliolle, tosin soija-allergiselle pitäisi käyttää kaurakermaa soijakerman sijaan, ja tietty koristeitakin voi vaihdella sen mukaan mille kukin on allerginen. Kakku on maidottomuuden, vegaaniuden ja gluteenittomuuden lisäksi myös munaton ja pähkinätön.

Kakku toimii niinkuin hyydytetyt kakut yleensäkin, mutta siihen ei tule yhtään liivatetta tai mitään muutakaan, vaan kovettuessaan uudelleen sulatettu suklaa pitää täytteen muodossaan. Mä käytin kakussa makeutuksena ruokosokeria, mutta senhän voisi hyvin korvata esimerkiksi agavesiirapilla tai vaikka intiaanisokerilla.

Vegaaninen ja gluteeniton suklaakakku n. 20cm irtopohjavuokaan

4,5dl soijavispiä tai kauravispiä

300g tummaa maidotonta suklaata

2rkl tummaa kaakaojauhetta

2rkl ruokosokeria

150g gluteenittomia digestivekeksejä

75g maidotonta leivontamargariinia

koristeeksi marjoja tai hedelmiä oman maun mukaan

Murskaa keksit ja sulata margariini. Sekoita margariini ja keksimuru keskenään, ja painelen leivinpaperilla vuoratun irtopohjavuoan pohjalle. Vatkaa kerma ja sulata suklaa mikrossa tai vesihauteessa. Sekoita vispin joukkoon sulatettu suklaa, kaakaojauhe ja ruokosokeri. Kaada täyte vuokaan. Anna hyytyä jääkaapissa 3-5h. Tarjoile marjojen tai hedelmien tai molempien kanssa. NAM!

Mä en ole koskaan hirveästi maistanut mitään -ttomia herkkuja ennen, koska ei ole ollut tarvetta. Mutta tätä voin todellakin suositella, maistui ihan normijälkkärille, mikään maku ei ollut liian voimakas mutta makua riitti tosi hyvin. Tuli ehkä vähän mieleen suklaajätski, mutta sitten sai vielä herkullista keksipohjaa ja mansikoit kaveriksi. Myös lapsille teki hyvin kauppansa. Tästä vaikka helppo herkku juhliin joihin on tulossa erikoisruokavalioisia vieraita.

Mukavaa iltaa kaikille <3