Luukku 22: Raskaana olevan joulupöytä

22.12.2016

Huomenna me aletaan kokkaamaan joulupöydän antimia, mutta yksi ruoka on jo tuloillaan: raskaana olevan (ja vegaanin) kylmäsavulohi, eli porkkala. Porkkalasta inspiroiduin ja tajusin että vaikka noudatan prikulleen Eviran ruokasuosituksia, mun ei tarvitse kokonaan luopua kaikista mun lemppareista raskauden takiakaan. Ja halusin jakaa nämä oivallukseni myös teille, sillä tiedän miten moni raskaana tuskailee sen kanssa että joulupöydässä pitää kiertää kaikki omat herkut kaukaa. Jos siis olet raskaana ja rakastat juustoja, graavikalaa ja mätiä, kannattaa lukea vähän eteenpäin ja huokaista helpotuksesta. Tästäkin joulusta voi tulla herkullinen.

Jos lempiherkkusi joulupöydässä on graavikala, kokeile porkkalaa eli porkkanasta valmistettua ”kylmäsavulohta”.

Ohje on alunperin peräisin PS Olen Vegaani -youtubekanavalta, mistä sen voi myös käydä nopeasti tsekkaamassa. Kaikessa yksinkertaisuudessaan kuitenkin siis neljä pestyä porkkanaa paistetaan kuorineen merisuolakuoressa 190 asteessa 1,5h ajan. Mä olin hurja ja paistoin viisi. Tämän jälkeen porkkanat jäähdytetään ja varovasti kuoritaan ja suikaloidaan, ja marinoidaan kahdessa teelusikallisessa nestemäistä savuaromia, 1 ruokalusikallisessa rypsiöljyä ja teelusikallisessa valkoviinietikkaa 1-2vrk ajan jääkaapissa suljetussa astiassa. Super iisiä!

Mä laitoin omat porkkalat marinoitumaan tänään jotta ne varmasti ehtivät aatoksi. Savuaromin tuoksu oli jo itsessään niin kylmäsavulohimainen että en epäile sekuntiakaan etteikö tässä olisi erittäin hyvä vaihtoehto täksi jouluksi. Jään odottamaan innolla mitä makunystyrät sanovat lopputuloksesta, mutta luotto on kova.

Porkkalan lisäksi meidän joulupöydästä löytyy tänä vuonna poikkeuksellisesti myös uunilohta, koska kyllä sitä kalaakin on vaan saatava.

Jos rakastat herkutella aattoiltana  juustotarjottimella, kokeile uunibriejuustoa. 

Osta pyöreä 500g kiekko laadukasta brie-juustoa, paista sitä uunissa 200 asteessa 10-15min ajan (voit tarkistaa juuston sisälämpötilan keskeltä vaikka kinkunpaistomittarilla, jos se on yli 72 astetta niin mahdollinen listeria on kuollut). Tarjoile hunajan ja sekalaisten pähkinöiden sekä tuoreiden viikunoiden tai viikunahillon kanssa. Ihan uskomattoman herkullista!

Lisäksi mä herkuttelen juustoilla tänä vuonna myös joululaatikossa, sillä meidän punajuurilaatikkoon tulee vuohenjuustoa myös.

Jos parasta joulupöydässä on mäti, kokeile Cavi-art merileväkaviaaria.

Merilevää ei tietenkään suositella raskaana ollessa suuria määriä mikäli jodipitoisuus ei ole tiedossa tai se on korkea, mutta cavi-artin jodipitoisuus on tiedossa, ja se on alle 0,01%. Sitä ei ole myöskään tarkoituskaan syödä niin paljoa kuin esimerkiksi sushissa on merilevää, eikä jodi aiheuta hengenvaaraa tai muutakaan vaaraa vaan on suurina määrinä nautittuna haitallista kilpirauhasen toiminnalle ja voi vaikuttaa sikiön kasvuun.

Eli tämän rajoituksen kanssa nimenomaan määrillä on väliä, siinä missä taas listeriariskin ruoissa teelusikallinen tai maustemitallinenkin riittää jos siitä bakteeria löytyy. Eli ainakin mun neuvolan mukaan jouluaattona voi aivan turvallisin mielin herkutella vaikka koko purkillisella cavi-artia, koska siinä pitoisuus on todella pieni eikä aiheuta pienintäkään riskiä sikiön kasvulle tai kehitykselle. Mä muuten itseasiassa olen aina laivan buffetissa herkutellut juuri tällä merileväkaviaarilla, ja vasta joskus vanhempana tajusin että se ei ole oikeaa kaviaaria vaan nimenomaan merilevää. Aina on maistunut silti hyvältä!

Näiden postauksessa lueteltujen herkkujen lisäksi meidän joulupöydästä löytyy tänä vuonna bataattilaatikkoa pekaanipähkinäkuorrutuksella, kinkkua dijon-kuorrutuksella ja mummon perinteistä kastiketta, hernetuuvinkia, sienisalaattia, kylmäsavuporoterriiniä (joka on ainoa minkä skippaan raskauden vuoksi mutta ihailen sivusta), riisipuuroa, pipareita ja glögiä. Ja aika monta rasiallista konvehteja, ja paljon joululimppua. Eiköhän me niillä saada mahat täyteen muutamaksi päiväksi!

Toivottavasti tästä oli apua jollekin joka on miettinyt samoja juttuja kuin minä ja haluaa nauttia joulusta! Mä en ainakaan malta odottaa että pääsen kokkaamaan ja syömään, naminaminami!

Ihanaa päivää kaikille <3


Raskausajan ruokavalio

24.10.2016
Raskausajan ruokavalio – kuuma peruna

Pitkään mun on pitänyt jo kirjoittaa tästä aiheesta, joka on melkein joka päivä jotenkin näkyvissä myös mun arkielämässä tällä hetkellä: raskausajan ruokavaliosta. Ekassa neuvolassa käteen saatu kahdeksansivuinen Eviran suosituslista oli tällä kertaa kattavampi kuin aiemmissa kahdessa raskaudessa, ja se on kyllä muokannut mun ruokavaliota todella paljon.

Tämä aihe on sellainen josta kaikissa vauvaryhmissä saadaan aina riita aikaiseksi, siksi en itse ole siellä edes jaksanut siihen ”keskusteluun” osallistua. Mun mielestä se, noudattaako suosituksia kuinka tarkkaan tai ei ollenkaan, on jokaisen ihan oma asia eikä riidan aihe. Tiedostan että Suomessa riskit sairastua ruuasta ovat todella pienet, ja tavallaan ihailen niitä jotka eivät nipota niinkuin minä. Mutta itse en voisi elää itseni kanssa, jos tietäisin, että mun valinnan takia vauva saisi pysyvän vamman tai kuolisi. Siksi mä noudatan jokaista ehdotonta suositusta ihan prikulleen, ja muiden kanssa käytän omaa harkintaa.

makkara-kaali-juuresvuoka

Suurimmat riskit raskausaikana listeria ja toksoplasmoosi

Suurimmat riskit raskausaikana ovat listeria ja toksoplasmoosi. Molemmat voivat aiheuttaa pahimmillaan vauvan kuoleman, ja siksi mä otan niitä koskevat rajoitukset todella tarkkaan. En syö pehmeitä tai pastöroimattomia juustoja kuten vuohenjuustoa, tuorejuustoa, mozzarellaa, fetaa tai brietä kypsentämättömänä, en vakuumipakattua tai raakaa kalaa, enkä myöskään mitään kypsentämätöntä lihaa kuten kylmäsavulihoja, tai esim. mediumiksi jätettyä pihviä. Myöskin kaikki pakastevihannekset ja valmisruoat kypsennän kiehuvaksi ennen syömistä.

Syksyllä oli juttua myös Keskon toimittamasta rucolasta löytyneestä ehec-bakteerista, eli siis Kesko oli toimittanut pitopalvelulle rucolaa jossa sattui olemaan myös raskaanaoleville vaarallista ehec-bakteeria. Tämän jälkeen mä en ole syönyt melkeinpä mitään salaatteja tai kypsentämättömiä, kuorettomia raakoja vihanneksia ravintolassa/tapahtumissa, ainoastaan itse pesemiäni vihanneksia kotona. Aikamoisen tarkkaa siis, ja ravintolassa käyminen on ollut kieltämättä aika hankalaa. Itse kuitenkin ajattelen niin, että se että joudun yhdeksän kuukauden ajan skippaamaan herkullisia ruoka-annoksia, ja syömään ehkä vähän tylsemmin, on todella pieni hinta siitä että voin olla rauhassa ruokavalion osalta ja tietää että jos vauvalle käy jotain, niin en ainakaan ole sitä omalla juuston himollani aiheuttanut.

Nachos Supreme

Vegaaninen ruoka raskausaikana

Viime aikoina olen syönyt ravintoloissa melkeinpä pelkästään vegaanista ruokaa (kypsennettynä), sillä silloin voin olla varma että ruuan valmistuksessa ei ole ollut mitään mikä aiheuttaisi listeriaa tai toksoplasmoosia. Vegeruoka on maukasta ja hyvää, ja turvallista. Esimerkiksi viime viikolla söin burgerin jossa oli ihan superhyvää portobellosientä, paahdettua myskikurpitsaa, karamellisoitua sipulia, ja  vegaanista avokadomajoneesia.

Ainoastaan annokseen kuuluneen raa’an babypinaatin pyysin jättämään pois, juurikin tuon ehec-bakteerin takia. Tiedän että se oli syksyllä vain yksittäistapaus, mutta mun on helpompi olla itseni kanssa jos ei tarvitse ruuan syötyäni kuumottaa, että entäs jos nyt tässäkin salaatissa oli sitä eheciä. Se yksittäistapaus osoitti jälleen sen, että vaikka me ollaan Suomessa, niin aina joskus täälläkin käy vahinko.

Ruokaisa salaattibuffet kvinoalla ja paahdetulla kukkakaalilla

Suositukset: kohtuukäyttö ok vai ehdoton kielto?

Muut suositukset ovat nimenomaan lähinnä sellaisia jotka puhuvat kohtuukäytön puolesta, ja siksi olen joskus syönyt yhden tai kaksi salmiakkikarkkia kun on oikein kovasti tehnyt mieli, enkä todellakaan kieltäydy alkoholittomasta glögistä tai pipareista, kun inkiväärikin on maustekäytössä ihan sallittu. Siemeniä en ole erikseen lisännyt mysliin kadmiumin takia, mutta jos niitä on joskus jossain ruuassa vähän ollut mukana, niin olen mä sitä voinut syödä. Myös kahvia olen juonut ihan normaalisti, eli sen yhdestä kahteen kupillista päivässä, ja saunacokiksen kerran viikkoon.

Vegaaninen burgeri portobellosienillä ja paahdetulla myskikurpitsalla The Lucky Bastardissa

Sokeria yritän välttää ruokavaliossani muutenkin, olin raskaana tai en, ja sitä olen vältellyt edelleen. Jos syön sokeria, niin nautin sen sitten mieluusti rehellisesti herkkujen muodossa, enkä piilosokerina jugurtissa, myslissä tai ketsupissa. Raskausaikana riski Diabetekseenkin kasvaa, ja siksi pidän tällä hetkellä entistäkin tärkeämpänä sokerin välttelyä ja terveellisen ruokavalion ylläpitämistä. Sallin kuitenkin itselleni aivan hyvällä omallatunnolla herkut silloin, kun niitä tekee mieli, koska tiedän että muuten en syö liikaa sokeria.

Perus aamiainen 

Raskausajan ruokahimot

Raskausaikana mulla tulee aina jotain kummallisia himoja, niin myös tässä raskaudessa. Kesällä himoitsin suolakurkkuja, mikä tosin on ihan klassinen raskaushimo. Nyt olen jo pari viikkoa syönyt puoli ananasta päivässä, se on ihan paras iltaherkku, niin raikas ja mukavan makea. Tosi paljon on tehnyt mieli myös vihanneksia ja uunissa kypsennettyjä juureksia, ja meillä on ollut paljon juuresruokia. Herkkuhimoista pahin on ehkä kindermunat, ai että ne on hyviä. Omaa en ole ostanut mutta olen saanut lapsilta karkkipäivänä jämät, hah.

Juuri nyt mulla tekee eniten mieli sekä kaikkea raikasta, että sitten vahvoja makuja lämpimänä. Kaikki pastat ja uuniruoat uppoavat todella hyvin. Nyt meillä on tietenkin muuton takia tämä viikko vähän hankalampi ruuanlaiton kannalta, kun osa ruuanlaittoastioista on jo pakattu ja muutenkaan ei ole ruuanlaitolle niin paljoa aikaa, mutta ensi viikolla kokkailen jo uudessa keittiössä hyvällä mielellä. Kyllä tämä yksi viikko helppoja ruokia ja muuttopäivän perinteiset pizzatkin uppoavat varmasti ihan hyvin.

Kuvissa on viimeaikojen hittiruokia joita ollaan valmistettu useammin kuin kerran. Pitää jakaa reseptejä jos haluatte, kunhan muuttopuuhilta kerkeää! Makkaravuoka ja Nachos Supreme löytyvät K-ruoka-sivuilta, jos joku haluaa testata.

Eniten mä ikävöin kielletyistä ruuista tällä hetkellä fetajuustoa, sushia, graavilohta ja mätiä. Graavilohi kruunaisi mun joulun, mädin kanssa tietenkin, mutta hei jouluna mulla on jo 33. viikko menossa, sitten ei ole enää kauaa odoteltavaa. Ja Otto on luvannut tuoda sushit heti synnärille mulle, nami!

Mitä ruokia olette ikävöineet raskausaikana? Mitkä on olleet pahimmat raskaushimotukset?

Ihanaa alkanutta viikkoa kaikille <3


Ruokaa kotiovelle sis. alekoodin

20.09.2016

 

Yhteistyössä Sannan Ruokakassi. Me saatiin testata kaksi viikkoa Sannan Ruokakassi -nimistä palvelua, jossa siis toimitetaan joka viikko viiden päivän ruokien ainekset ja reseptit kotiovelle. Mä olen oikeastaan jo monta vuotta halunnut testata tällaista palvelua, mutta kynnys on ollut jotenkin suuri, sillä viikon ruuat ovat kuitenkin suhteellisen iso rahamäärä, tai näin olen kuvitellut meidän omien ruokamenojen perusteella. Sannan Ruokakassi opetti mulle toisin.

Viiden päivän Perhekassi maksaa 74 euroa, ja se sisältää siis yhteensä siis ainekset neljään ruokaan joista yhdestä riittää kahdelle päivälle syötävää. Meidän perhe ei yleensä syö tuolla rahalla viittä päivää, vaikka tekisin kauppalistankin. Sannan Ruokakassin saa taas tuohon hintaan aivan täyteen mielettömän hyvää, terveellistä ja laadukasta syötävää. Parasta meistä oli uusien reseptien ja ainesten kokeilu joka päivä, oli mahtavaa saada ihan uusia ruokia omien vanhojen suosikkien rinnalle.

Kasseja on saatavilla useampaa erilaista, viiden päivän perhekassi, viiden päivän perhekassi gluteeniton, sekä kolmen päivän perhekassi, pikakassi ja hedelmäkassi. Kaikkien kassien tarkemmat kuvaukset näkee Sannan Ruokakassin sivuilta. Mä tykkäsin siitä että jokaiselle aterialle oli tuoreita, usein suoraan tuottajalta ostettuja ruoka-aineita ja vihanneksia. Päästiin tutustumaan myös itsellemme ihan uusiin ruoka-aineisiin, kuten esimerkiksi kuhaan, pankojauhoihin ja kalkkunaan.

Me rakastetaan laittaa ruokaa yhdessä, ja fiilis oli kuin jouluna kun purettiin ruokakassia ja selattiin aina maanantai-iltana tulevan viikon reseptejä. Oli myös ihanaa vapautua siitä jokaviikkoisen ruokalistan keksimisestä, ja ulkoistaa palvelu Sannalle joka taikoi meidän puolesta monipuoliset ja terveelliset reseptit. Sannan Ruokakassit tosiaan toimitetaan aina maanantaisin suoraan kotiin, ja kassi pitää tilata viikkoa etukäteen Sannan Ruokakassin nettisivuilta. Toimitusajan saa aina tekstarilla etukäteen, ja heillä on myös asiakaspalvelu joka palvelee arkipäivisin ja maanantai-iltaisin. Ruokakasseja toimitetaan tällä hetkellä Pääkaupunkiseudulle ja lähialueille (esim. Tuusula ja Nurmijärvi), mutta palvelu on laajentumassa Tampereelle ja Turkuun myöhemmin. Nettisivuilta voi tarkistaa toimitetaanko kassia omalle postinumeroalueelle.

Ruokakassin mukana tulee reseptivihko, sekä lista kassin tuotteista ja perustuotteista joita kannattaa olla myös kotona. Niihin kuuluu mm. maitoa, munia, mausteita ja jauhoja, ihan perus tarvikkeita joita melkeinpä kaikista kodeista aina löytyy kaapin perukoilta. Kaikki reseptit ovat arkeen sopivia, ja sellaisia että ne jaksaa tehdä vielä työpäivän jälkeenkin. Parasta on tietenkin kahden päivän resepti, kun siitä saa vielä ruokaa seuraavallekin illalle. Ja usein annoksista jäi myös seuraavan päivän lounas, kun meidän kaksi neitiä ovat vielä sen verran pieniruokaisia että neljälle hengelle mitoitettu ateria riittää vielä lounasruokiinkin.

Me kokeiltiin kaikkia reseptejä joita kahden viikon kokeilujaksolla oli, ja kuvasinkin niistä suurimman osan. Suurimmaksi lemppariksi nousi ehdottomasti crispy mac’n’cheese bresaolalla (jotka paistoin itselleni uunissa, kun en raskauden takana voinut ilmakuivattua nautaa syödä), sekä tomaattikeitto joka oli aivan älyttömän täyteläistä ja herkullista. Lapset rakastuivat erityisesti pankojauhoilla paneroituihin kuhafileisiin, joita oli yllättävän helppoa ja hauskaa valmistaa. Allaolevat ruuat on kaikki meidän valmistamia Sannan resepteillä, Sannan ruokakassin raaka-aineista.

Kahden viikon kokeilujakson jälkeen tekisi mieli alkaa ihan säännöllisestikin käyttämään tätä palvelua, niin paljon helpompaa on ollut ruuan laitto ja kauppareissujen määräkin on vähentynyt roimasti. Lapsiperheessä puuhaa riittää muutenkin aika paljon, ja uskon että etenkin raskauden edetessä pidemmälle tulee tästä palvelusta entistäkin tärkeämpi meidän arjessa, kun oma jaksaminen vähenee.

ALEKOODI: Mun lukijoille on nyt tarjolla vielä alekoodi tuosta entuudestaankin edullisesta ruokakassin hinnasta. Koodilla SANDWICH2016 saatte 8 euroa alennusta. Jos käytätte siis alekoodin vaikka 74€ perhekassiin, viidelle aterialle jää hintaa vaivaiset 66 euroa. Klikkaamalla postauksen linkkejä tai vaikka TÄSTÄ saatte alennuskoodin automaattisesti käyttöönne, eikä sitä tarvitse enää erikseen itse täytellä tilauslomakkeeseen.

Yhteistyössä: Sannan Ruokakassi

indiedays-ja-brm-yhteislogo

Mulle tuli kyllä nälkä kun selasin tätä omaa postausta, ei saisi ikinä kirjoittaa ruokapostauksia muuten kuin supertäydellä mahalla, haha!

Aurinkoista tiistaita kaikille <3


Yhteinen iltarutiini

14.09.2016

 

Me syödään Oton kanssa joka ilta yhdessä iltapalaa, yleensä ruisleipää, samalla kun katsotaan Netflixistä sarjoja. Se on meidän yhteinen iltarutiini, jonka aikana voi rentoutua ja nauttia yhdessäolosta ja jutella ja heittää tyhmää läppää. Siksi lähdin innolla mukaan Vaasan Ohut Herkku -kampanjaan, joka oli kuin meille tehty. Siinä me päästiin testaamaan Vaasanin uusia Ruispalat Ohut Herkku -leipiä, jotka ovat nimensä mukaisesti ihanan ohuita ja joista löytyy ruisleivälle tyypillistä ihanaa sitkoisuutta hieman tavallista enemmän.

Lapsiperheen arjessa ne parisuhdehetket löytyvät arkipäivästä, kun ei välttämättä ole joka viikko mahdollisuutta, halua tai jaksamista lähteä yhdessä seinäkiipeilemään, fine dining -ravintolaan tai viikonloppumatkalle. Arkipäivän onnessa se parisuhde rakentuu, ja siinä iso tekijä on nimenomaan yhdessä tekemisellä ja toisen huomioimisella. Me tehdään usein yhdessä ruokaa, mutta ruuanlaitto tapahtuu yleensä tietenkin silloin kun lapsetkin ovat hereillä ja he ovat siinä usein mukana. Se on sellaista koko perhettä yhdistävää puuhastelua. Iltapalan laittaminen sen sijaan on sitä meidän kahdenkeskistä aikaa.

Mä uskon että voin kiittää osaksi iltapalahetkiä siitä että meidän parisuhde edelleen pian kuuden vuoden ja kolmen lapsen jälkeen voi näin hyvin. Iltapalaa tehdessä, siinä ruisleipää rapsakaksi paahtaessa, on aikaa jutella päivän tapahtumista tai ihan mistä tahansa ikinä haluaakaan. Parisuhteet usein alkavat voida huonosti siinä vaiheessa kun toista ei enää tunne. Ei tiedä mikä häntä kiinnostaa, mikä pelottaa, mistä hän haaveilee, eikä enää tiedä miten tekisi toisen onnelliseksi. Se ongelma on helppo korjata sillä että huomioi toista, antaa sen jakamattoman huomion ja on kiinnostunut siitä mitä toinen haluaa sanoa, ihan joka päivä.

Iltapalaa tehdessä ei ole häiritsemässä puhelimet ja iPadit, vaan silloin ollaan läsnä, voidellaan leipää, pilkotaan leivän päällisiä ja keitetään teetä. Niiden lomassa ajatuskin kulkee kun ei ole liian haastavaa, ja voi oikeasti keskittyä siihen mitä toisella on sanottavana. Vaikka se hetki ei ole pitkä, kestää ehkä kymmenen minuuttia tai vartin, sillä on iso merkitys. Näin pienellä jutulla voi estää toista ajautumasta kauaksi itsestä.

Meillä usein höpötys jatkuu vielä iltapalan valmistumisen jälkeenkin, ja Netflix saa odottaa. Mutta vaikka ei jatkuisikaan, on se vartti tehnyt paljon. Ilman sitä mä en tietäisi puoliakaan siitä mitä olen näiden vuosien aikana miehestäni oppinut. Miettikääpä sitä, että kuudessa vuodessa niistä minuuteista on tullut 547,5 tuntia eli yhteensä 22,81 vuorokautta. Eli yli kolme viikkoa jakamatonta huomiota ja keskustelua puolisoiden välillä yhteensä. Sillä on iso merkitys.

Vaasanin uudesta Ruispalat Ohut Herkku -leivästä tuli meidän iltojen suosikki. Toinen ihastui siihen paahdettuna ja super ohuena ja rapsakkana, toinen tykkää sitkoisesta rakenteesta paahtamattomana. Leipä on lisäaineeton ja runsaskuituinen, ja maistuu aivan älyttömän hyvälle. Kannattaa maistaa!

Yhteistyössä Vaasan.

indiedays-ja-brm-yhteislogo

Tykkäättekö te syödä iltapalaa yhdessä puolison kanssa? Mahtavaa päivää kaikille!


3x tortillatäyte viidessä minuutissa

05.09.2016

Mä rakastan tortilloja ja tex mex -ruokaa muutenkin, ja siksi lähdin innolla mukaan Old El Pason ja Indiedaysin kampanjaan. Kampanjan tarkoituksena oli kehitellä nopea, vartissa valmistuva herkullinen tortillatäyte mutta mä päätin pistää paremmaksi: kehitin kolme täytettä, joista jokaisen valmistaminen kestää maksimissaan viisi minuuttia, ja jotka ovat kaikki myös vegeruokavalioon sopivia. Lue siis eteenpäin jos haluat valmistaa supernopeasti monipuolisen, oman valintasi mukaan mahdollisesti vegen ja hyvänmakuisen aterian, vartissa. Tässä tulee 3x tortillatäyte viidessä minuutissa.

Tortillat mielletään usein paljon työtä vaativana ns. viikonloppuruokana, onhan niissä usein paljon pilkottavaa jos haluaa syödä niiden kanssa esimerkiksi perinteiseen suomalaistyyliin useita pilkottuja vihanneksia, lihatäytettä ja soossia. Sen ei kuitenkaan tarvitse mennä niin, sillä jos vähän käyttää mielikuvitusta niin tortillat sopivat hyvin myös arkeen.

Meillä tämä tarkoittaa sitä että laitetaan blenderi laulamaan ja tekemään pilkkomistyö suurimmaksi osaksi meidän puolesta (guacamole), sekä sitä että keksitään lihan sijaan täytteeksi tosi nopea ja terveellinen härkis-papupaistos. Myös sesongissa oleva punakaali muuttuu nopeasti herkulliseksi ja rouskuvan rapeaksi punakaali-slawksi vain kahteen iisiin ainesosaan yhdistettynä. Nämä kolme yhdessä Old El Pason Stand ’N’ Stuff -tortillojen, salsan ja jalapenojen sekä oman valinnan mukaan juustoraasteen, creme fraichen ja miniluumutomaattien kanssa muodostavat suussasulavan yhdistelmän joka maistuu myös lapsille ja josta riitti syötävää ainakin meillä kahteen koko perheen päivälliseen ja yhteen aikuisen lounaaseen.

3x tortillatäyte viidessä minuutissa

Raikas Punakaali Slaw 

1/3 punakaali

1:n limen mehu

1 pienehkö punasipuli

Pilko punakaali ohuiksi suikaleiksi, ja sipuli ihan pieneksi silpuksi. Sekoita sipuli ja punakaali keskenään kulhossa ja lisää sekaan yhden limen mehu. Sekoita hyvin.

Nopea Guacamole

2 syöntikypsää avokadoa

1 punainen chili

1/2 salottisipuli

1 valkosipulin kynsi

1:n limen mehu

suolaa ja pippuria

1/2 tl sokeria tai muuta makeuttajaa

(korianteria tai lehtipersiljaa kourallinen)

Kuori sipulit ja irrota avokadoista kuoret ja siemen, poista chilin kanta ja halutessasi miedomman lopputuloksen, myös siemenet. Laita kaikki blenderiin ja pyöräytä tasaiseksi soseeksi. Lisää sekaan limen mehu ja mausteet sekä halutessasi yrtit ja pyöräytä vielä kerran.

Herkullinen Härkis-papupaistos

250g Härkistä

1 sipuli

1prk kidneypapuja

1ps Old El Paso Tacomaustetta

1/2dl vettä

Pilko sipuli ja kuullota nopeasti pannulla. Valuta ja huuhdo kidneypavut. Lisää härkis ja pavut sipuleiden sekaan pannulle, sekä tacomauste ja puoli desiä vettä. Sekoittele sen aikaa että vesi haihtuu pois.

Noin, nyt on vartti kulunut ja kolme herkullista freesiä itsetehtyä tortillatäytettä valmiina! Tarjoile täytteet yhdessä tulisen Chunky Salsan tai miedon tacokastikkeen ja jalapenojen kera. Meidän lapset ihastuivat Stand ’N’ Stuff -tortilloihin, koska ne oli niin helppo täyttää lastenkin itse ja ne pysyivät myös syödessä hyvin kasassa. Me kokeiltiin sekä uusia Stand ’N’ Stuff -mini tortilloja että normikokoisia Stand ’N’ Stuffeja. Lapset valkkasivat omiin mini-tortilloihinsa guacamolea, papupaistosta, juustoraastetta, mietoa tacokastiketta sekä creme fraichea joka on heidän lempparikastikkeensa, ja olivat iloisia kun jaksoivat syödä monta pientä miniä. Me Oton kanssa laitettiin reteästi ihan kaikkia täytteitä omiin isoihin tortilloihimme, ja olihan se hyvää, vähän liiankin hyvää.

Tämä yhdistelmä on ihan täydellinen arkiruoka, joka ei vaadi paljoa aikaa tai hermoja, ja joka vieläpä säästää kokkaukselta seuraavana päivänä kun sitä riittää pitkäksi aikaa. Me tehtiin tätä viimeksi viime viikolla ruuaksi, ja tällä viikolla on pakko tehdä uudestaan, kun jäi niin kova himo vieläkin. Tortillat on siitä kiva ruoka, että ne maistuvat aina yhtä hyvältä, ja niihin on helppo soveltaa täytteitä aina jääkaapista löytyvistä aineksista. Meillä on esimerkiksi yleensä aina chiliä, sipulia, tomaattia ja avokadoja koska käytetään niitä melkein kaikissa salaateissa, tai chiliä mausteena ruuassa tai marinadissa. Juustoraastetta löytyy aina joku jämäpussi, ja taco- tai fajitasmausteen avulla melkein minkä tahansa lihan, kalan tai vegevaihtoehdon saa muutettua tortilloihin sopivaksi täytteeksi.

Old El Pason tortillakastikkeet ja itse tortillat myös säilyvät avaamattomina aika pitkään, joten niitä on kiva pitää valmiina kaapissa sellaisten päivien varalle kun a) tekee älyttömästi mieli tortilloja, b) ei jaksa miettiä mitään ruokaa mutta haluaa jotain helppoa ja herkullista, c) tulee spontaanisti kavereita istumaan iltaa ja pitää keksiä jotain kaikille maistuvaa ruokaa.